Pagina's

maandag 23 januari 2017

Suikervrije wafels





Mijn man komt van oorsprong uit Limburg en hij is gewend dat Oud en Nieuw gevierd wordt met wafels. Natuurlijk zit in het recept suiker. Het was voor mij dus de uitdaging om er een recept van te maken zonder geraffineerde suiker en liefst zonder toegevoegde suiker.
Ik heb 3 versies gemaakt en al smaken ze niet helemaal zoals het originele recept, ze zijn zeker een aanrader. Inmiddels bak ik ze op allerlei momenten, want wanneer zijn wafels nu niet lekker.
De zoetste versie van de 3 zijn de wafels met kokosbloesemsuiker, daarna komen de havermout wafels en de minst zoete versie zijn de wafels zonder toegevoegde suiker.

Wafels met kokosbloesemsuiker

Ingrediënten voor ong. 9 wafels
275 gr bloem
100 gr zachte boter
1 banaan
69 gr kokosbloesemsuiker
1 ei
1 tl vanille extract
2 eetl rum
evt olie voor het bakken

Wafels van havermout zonder toegevoegde suiker

Ingrediënten voor ong. 9 wafels
275 gr havermout
100 gr zachte boter
2 bananen
1 ei
1 tl vanille extract
2 eetl rum
evt olie voor het bakken

Wafels zonder toegevoegde suiker
Ingrediënten voor ong. 9 wafels
275 gr bloem
100 gr zachte boter
2 bananen
1 ei
1 tl vanille extract
2 eetl rum
evt olie voor het bakken

Voor dit recept heb je een staafmixer of keukenmachine nodig en een wafelijzer. Ik gebruik een elektrisch wafelijzer met 4 standen en zet hem altijd op stand 4.

Bereiding:
Maak je de havermout versie, maal de havermout dan tot meel met de staafmixer of foodprocessor van je keukenmachine.

1. Maak de banaan fijn in een kom. Voeg het ei, het vanille extract en de rum toe en mix mee.
2. Voeg de droge ingrediënten en de boter toe en  meng tot een deeg. Het deeg blijft plakkerig.
3. Schep met een lepel deeg op de bakplaat en sluit het ijzer.
4. Bak de wafels tot ze een mooie bruine kleur hebben. Ik draai het ijzer altijd een keer.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten