Pagina's

zondag 17 september 2017

Vanille extract maken



De laatste tijd gebruik ik geregeld vanille aroma, omdat ik vanille suiker niet meer gebruik.
Vandaag zei mijn man echter in winkel; "Maar aroma is toch ook suiker." Dit omdat vaker het woord aroma gebruikt wordt in producten en men dan eigenlijk suiker bedoeld.
Deze opmerking bracht me aan het denken.
Uit de ingrediƫnten kon ik niet echt halen of er suiker in zit. Zoeken op internet hielp me op dit gebied ook niet verder. Wel leerde ik dat vanille aroma niet van echte vanille wordt gebruikt. Het is gemaakt van vanilline, een synthetische stof. In mijn ogen klinkt dit te kunstmatig, dus voortaan voor mij alleen nog maar vanille extract.
Het nadeel van vanille extract is echter dat het vrij prijzig is. Gelukkig kan het op een eenvoudige manier zelf gemaakt worden.
Daar ging ik dus mee aan de slag.

Om zelf vanille extract te maken heb je 3 dingen nodig.
1. een flesje waar 200 ml in kan
2. rum of wodka
3. 3 vanille stokjes

In de winkel verkochten ze alleen pakjes met 2 vanille stokjes, dus ik heb wat minder rum gebruikt.

Snijd de stokjes open en stop ze in het flesje. Zijn de stokjes te lang snijd ze dan eerst door midden.
Vul het flesje met de alcohol, ik heb rum gebruikt, sluit het af en schud het flesje. Gebruik eventueel een trechter om het flesje te vullen. Vervolgens heb ik het flesje in mijn voorraadkast geplaatst. Minimaal 2 keer per week schud ik het flesje om, of wanneer ik in de kast moet zijn. Op deze manier schud je het flesje 6 tot 8 weken.
Na deze periode is je vanille extract klaar.
Je kunt het flesje telkens weer aanvullen door rum/wodka en vanille stokjes toe te voegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten