Pagina's

zondag 28 februari 2016

Suikervrije appeltaart



Yes, mijn blog is toegelaten op My taste. Ik hoop dat ik hierdoor meer bezoekers op mijn blog krijg.
Het betekent wel dat ik vaker recepten wil gaan plaatsen om hoger op de ranglijst te komen en nog meer bezoekers te trekken.
Mijn man fantaseert al dat mijn blog zo populair wordt dat ik minder kan gaan werken.
Om dit te vieren is het natuurlijk weer tijd voor een nieuw recept.

Ik had nu het recept van de hutspot zoals mijn moeder hem altijd maakt willen plaatsen, maar ik wacht nog even maandag af. Maandag komt het nieuwe verrassingspakket van CelaVita en ik ben benieuwd wat de opdracht is. Ik heb even op hun site gekeken, maar zij hebben alleen maar aardappelproducten, dus dat recept bewaar ik nog even.

Het is natuurlijk ook feestelijker om een recept van koek of gebak te plaatsen, misschien dan maar het aangepaste recept van appeltaart zonder suiker. Zojuist heb ik speculaasjes gebakken, maar die zijn nog wat aan de droge kant, dus dat moet eerst nog aangepast worden.

Gisteren heb ik het aangepaste recept van de appeltaart geprobeerd en hij is goed gekeurd.
De eerste keer dat ik appeltaart zonder suiker maakte heb ik het recept van "Healthy Vega" gebruikt. De koek vond ik echter erg hard en brokkelig en naar mijn smaak niet zoet genoeg. Ik wil graag dat de appeltaart zonder suiker zo dicht mogelijk bij de appeltaart met suiker komt, omdat ik die heerlijk vind. Met dit recept komt het behoorlijk in de buurt. De bananen geven de koek een iets zoetere smaak en het extra bakpoeder laat de koek beter rijzen. Beiden zorgen voor een zachtere koek.

Laat maar weten wat jullie ervan vinden.

Suikervrije appeltaart

Voorbereiding:
30 minuten

Baktijd:
30 tot 40 minuten 

Voor dit recept kun je een staafmixer gebruiken.

Ingrediƫnten:
300 gram bloem
120 gram roomboter
2 grote rijpe bananen
100 gr gedroogde abrikozen
5 tl bakpoeder
snufje zout
appelen (5 is genoeg)
citroen (voor de schil)
kaneel (ong. 3 tl)
35 gr rozijnen
springvorm van 24 cm

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 175 gr. (hete luchtoven)

Pureer de bananen en de abrikozen met de staafmixer.

Wel de rozijnen in warm water.

Meng de bloem, boter, bananen/abrikozenmengsel, bakpoeder en zout door elkaar en kneed tot een deeg. Ik gebruik hier altijd een keukenmachine voor.

Gebruik 2/3 van het deeg voor de bodem en rand van de springvorm. Gebruik je handen om het over de bodem en rand te verdelen. Voor de bodem gebruik ik bakpapier, zodat de taart makkelijker loslaat.

Schil de appelen, snijd ze in vieren, verwijder het klokhuis en snijd de partjes in dunne plakjes. 

Leg een laag appelschijfjes op de bodem. Strooi hierover wat kaneel en gewelde rozijnen. Rasp er wat citroenschil over. Blijf dit herhalen tot je de taart vol genoeg vindt.

Rol met het overgebleven deeg slierten, leg ze over de taart en druk ze bij de rand aan. Maak met de slierten een raster over de taart.

Bak de suikervrije appeltaart in circa 30-40 minuten in de hete luchtoven goudbruin.
Houd de kleur van de bovenkant goed in de gaten. Is deze goed, dek de taart dan af met een stuk aluminium folie om verbranden te voorkomen. 

Eet smakelijk!





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten