Pagina's

donderdag 21 september 2017

Mayonaise die niet kan mislukken


Het eerste deel van dit jaar is erg hectisch geweest. Ik ben tijdelijk van werkplek gewisseld en meer gaan werken. Dit betekende nog maar weinig vrije tijd en 's avonds was ik erg vermoeid, dus lag mijn blog weer een tijd stil.
Inmiddels ben ik weer terug op mijn oude werkplek. Even er tussenuit heeft me goed gedaan. 
Ik heb ook weer enorm veel zin om verder te gaan waar ik gebleven was.
Diverse recepten heb ik uitgeprobeerd en de foto's zijn ook al gemaakt. 

Deze keer is het tijd voor zelfgemaakte mayonaise. Snel en makkelijk te maken en mislukken is niet mogelijk.
Ik heb diverse recepten voor mayonaise uitgeprobeerd, maar het was telkens een mislukking. Het bleef zeer dun en leek totaal niet op mayonaise.
Nu heb ik de perfecte mix en ben er achter wat het probleem is wanneer de mayonaise niet dik genoeg wordt, te weinig olie.



Ingrediënten:

2 eieren
5 theelepels scherpe mosterd
1 eetl citroensap/ witte wijnazijn
olijfolie
ca. 400 milliliter zonnebloemolie
zout
versgemalen peper
paprikapoeder
Evt. Eetl truffelolie

Bereiding:

Breek de eieren in een maatbeker, voeg de mosterd, azijn, een scheut olijfolie, peper, zout en paprika toe. Schenk er dan de olie bij. Zet de staafmixer in de kom en schakel de motor in. Trek zodra de mayonaise 'pakt', (er ontstaat dan een wittige massa) de staafmixer heel langzaam omhoog zodat er een gladde dikke mayonaise ontstaat. Is de mayonaise nog te dun, voeg dan meer olie toe en mix opnieuw, tot de gewenste dikte. Deze mayonaise is vrij licht van kleur, neem voor een iets gelere, dikke mayonaise vier eidooiers in plaats van 2 eieren.
De smaak van de mayonaise verandert door het type azijn of citroensap dat gebruikt wordt, maar ook door de olie en de scherpte van de mosterd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten